.

KALIMAH SYAHADAH

KALIMAH SYAHADAH
Ertinya : Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah

Wednesday, July 28, 2010

KEAJAIBAN DAN KEANEHAN MENJELANG KELAHIRAN MUHAMMAD S.A.W.

Abg Sheikh disini mengajak semua teman2,kawan2,Ibu2,Bapa2,Abang2,Kakak2,Adek2, dan semua yg suka berblog,marilah kita mengenal Riwayat Hidup Nabi Muhammad S.a.w..kita lebih mengenali artis2 sehingga menjadi idola,,tak salah kita kenal artis tapi jgn lah sampai kita tak mengenal Nabi kita..Abg Sheikh akan cuba dgn apa yg terdaya saja...

Pada tahun kelahiran Nabi s.a.w. terdapat sepasukan musuhdgn kenderaan gajah yg dipimpin oolih Abrahah,gabenur kerajaan habsyi di Yaman, yg hendak menghancurkan Kaabah,olih kerana itulah tahun tersebut dinamakan tahun Gajah.
Kaabah sebagai rumah Tuhan tiap tahun dikunjungi raman manusia dari seluruh negeri untuk menunaikan haji.Makkah jadi semakin ramai dan berbilang bangsa.
Quraisy yg mmenguasai Kaabah makin terhormat,menyebabkan timbul dengki dihati Abrahah,dia berusaha menghalang manusia keMekah tunai Haji, sebaliknya menyuruh keYaman tunai Haji, lalu mendirikian gereja besar di Shan'a diberi nama Al-Qulles pengganti Kaabah di Mekah.
Abrahah makin marah kerana tiada yg mahu mengikutnya..dan dia bersumpah nak runtuhkan Kaabah,,dia menyiapkan tentera bergajah nak menyerang Kaabah, konon tujuannya hanya untuk meruntuhkan Kaabah tapi sebaliknya pasukan nya telah merampas harta penduduk termasuk 100 ekor unta milik Abdul Muthalib.
Kejadian itu menyebabkan kemarahan bangsa Quraisy,tetapi mereka xdapat melawan kerana tentera Abrahah kuat,berlaku rundingan antar Abrahah dan Abdul Muthalib,tetapi mereka tetap nak runtuhkan Kaabah,,dan mereka hanya pulangkan unta saja.
Abdul Muthalib berdoa kepada Allah supaya dimusnahkan musuh itu...lalu beliau dan penduduk keluar dari Mekah,,
Abrahah lalu bergerak untuk masuk ke Mekah..tapi tiba2 Allah menurunkan penyakit dgn mengutus Burung Ababil yg membawa batu kerikil yg berwarna sijjil dgn paruhnya,,lalu dijatuhkan batu2 itu kekepala mereka tembus keotaknya..hingga tembus kebadan gajah2 lalu mati bersama gajah2.
Abrahah lari ke Yaman tetapi dia dihidapi penyakit hingga membawa ajal.
Beberapa bulan setelah peristiwa tersebut ,lahirlah bayi dari kandungan Aminah,yg membawa rahmat bagi seluruh alam , bayi tersebut ialah Muhammad S.A.W. Nabi serta Rasul penutup.
Sebelum kelahiran nya , datuknya Abdul Muthalib bermimpi pada punggung nya tumbuh sebatang pohon yg cabang atasnya mencapai langit dan cabang sampingnya merentang dari timur ke barat...beserta cahaya yg lebih terang dari matahari bersinar dari pohon itu . ahli tafsir mimpi mengatakan akan lahir seorang bayi yg akan menerangi dari timur ke barat dan menjadi Nabi b angsa Arab maupon bangsa Parsi.
Ibunya Aminah juga mengalami mimpi ajaib..selalu dlm mimpi didatangi nabi membawa kabar gembira bahawa bayi yg dikandungnya akan menerangi seluruh alam maya ini..menjelang hari lahirnya Aminah bermimpi seberkas cahaya terang keluar dari badannya dan menerangi seluruh alam seluruh bumi berubah dari gelap kpd terang..
Dlm satu riwayat bahawa pada satu mlm Aminah didatangi perempuan muda cantek parasnya,indah pakaian nya,harum semerbak bau nya lalu memperkenalkan diri ,,kami ialah Aishah dan Maryam diutus Allah untuk menyambut kelahiran Nabi. dan dibantu olih Bidadari hingga selesai proses kelahirannya.Inilah kejadian luar biasa yg dialaminya pada saat Nabi masih dlm kandungan ibunya hingga mnejelang kelahirannya. ((bersambung..)

2 comments:

  1. xsabar tggu smbungan nye..
    roger me later klau da cntnue..
    ;)tq

    ReplyDelete
  2. Senandung semalam bolih ikuti sambungnya riwayat nya.

    ReplyDelete

KULIAH / CERAMAH / TAZKIRAH BULANAN

TARIKH : 29/06/2010

MASA : Lepas Solat Maghrib

TEMPAT : Surau Taman Sri Indah


GURU : Ustaz Fadzil

PENGAJIAN : Tauhid